Δημιουργική απασχόληση για παιδιά: κλειδί στην ψυχοπνευματική τους ανάπτυξη

Δημιουργική απασχόληση για παιδιά: κλειδί στην ψυχοπνευματική τους ανάπτυξη

Ένα παιδί ήδη από τους πρώτους μήνες της ζωής του επιβάλλεται να ασχολείται με δραστηριότητες που υποβοηθούν την ψυχική και πνευματική του ανάπτυξη. Οι γονείς ή όποιος έχει την ευθύνη του παιδιού τις περισσότερες ώρες της μέρας (η νταντά του για παράδειγμα αν πρόκειται για παιδί που δεν πηγαίνει παιδικό σταθμό, νηπιαγωγείο ή σχολείο), πρέπει να ασχολούνται με αυτό και να φροντίζουν ώστε οι περισσότερες από τις δράσεις του να έχουν μια αντίστοιχη κατεύθυνση. Ας δούμε μαζί τρόπους για την δημιουργική απασχόληση των παιδιών.

-Μουσική, χορός και τραγούδι
Η προσεκτική και σωστή παρατήρηση των ακουστικών ερεθισμάτων δίνει τις βάσεις στο παιδί για τη διεύρυνση της φαντασίας του. Δευτερευόντως βάζει το παιδί σε μια λογική ακρόασης και της αντίληψής της. Κάπως έτσι το παιδί αρχίζει να θέλει να μιμηθεί αυτό που ακούει και που συνάμα του εξευγενίζει την οντότητα. Κάποιο παιδί μπορεί να θελήσει να παίξει μουσική, μαθαίνοντας κάποιο μουσικό όργανο. Άλλο παιδί μπορεί να θελήσει να τραγουδήσει και άρα να προσεγγίσει μια χορωδία ή να κάνει μαθήματα φωνητικής. Και φυσικά κάποιο άλλο παιδί μπορεί να θελήσει να εκφραστεί με το σώμα του σε συνάρτηση των ήχων που του κεντρίζουν το ενδιαφέρον και άρα να προτιμήσει τον χορό.
Μπορείτε βέβαια να βάλετε το παιδί σε κάποιο μουσικό εργαστήρι. Εκεί, μέχρι να καταλήξει ένα παιδί με ποιον τρόπο θέλει να ασχοληθεί με τη μουσική, έχει τη δυνατότητα να συμμετέχει σε μουσικά παιχνίδια που αναπτύσσουν το μουσικό του αισθητήριο. Τα βρέφη μάλιστα, με αυτές τις δραστηριότητες των μουσικών παιχνιδιών, καταφέρνουν να αναγνωρίσουν τους ήχους και στη συνέχεια να τους διακρίνουν ανάλογα με το ρυθμό τους, το ύφος, την ένταση και τη διάρκειά τους.

-Ο μικρούλης θεατρίνος
Μια άλλη δημιουργική απασχόληση που απευθύνεται σε παιδιά που έχουν τη δυνατότητα της έκφρασης –δηλαδή μιλούν και περπατάνε- είναι και το θέατρο. Ένα παιδί που παίζει ρόλους ή προσπαθεί να μπει σε ένα ρόλο για να αφηγηθεί μια ιστορία, καταφέρνει να διευρύνει τη φαντασία του. Μπαίνοντας σε έναν χαρακτήρα, αυτονόητα μπαίνει και στη διαδικασία να ανακαλύψει τα ειδικά χαρακτηριστικά του. Για παράδειγμα, με άλλον τρόπο θα υποδυθεί τον γιατρό, με άλλον τρόπο τον αστυνομικό, αλλιώς τη μαμά και αλλιώς τον μπαμπά. Πέρα όμως από το μιμητικό παιχνίδι του θεάτρου ή το παιχνίδι των ρόλων, υπάρχει και το θέατρο με τη μορφή της δραματοποίησης. Το παιδί πρέπει να ενθαρρύνεται να λέει ιστορίες που άκουσε, που διάβασε ή που φαντάστηκε με τον πιο παραστατικό τρόπο.

-Ζωγραφική και χειροτεχνία
Όταν ένα παιδί ζωγραφίζει ή σχεδιάζει κάτι, ό,τι βλέπουμε πάνω στο χαρτί δεν είναι ποτέ τυχαίο. Τα παιδιά αποτυπώνουν στο μπλοκ της ζωγραφικής τους οτιδήποτε προστάζει ο ψυχισμός τους. Η ζωγραφική, λοιπόν, είναι μια απασχόληση δημιουργική που βοηθά την ψυχική και πνευματική ανάπτυξη των παιδιών και πρέπει να τα ενθαρρύνουμε προς αυτήν την κατεύθυνση. Ομοίως και η χειροτεχνία. Προκειμένου να συνθέσει ένα αντικείμενο το παιδί, θα σκεφτεί τα υλικά, τα σχήματα και τα χρώματα και κυρίως το πώς πρέπει αυτά να μπουν σε σειρά.

Share This

Leave a Comment